پرسش :

با اين که خود من به حجاب پايبند هستم، دختر 10 ساله ام به هيچ وجه آن را نمي پذيرد. علت چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
شايد از سال ها پيش زمينه سازي نکرده، و پس از تکليف فرزندتان با اين مشکل مواجه شده ايد. توجه داشته باشيد که رفتار ديني، يکباره ايجاد نمي شود. عدم پذيرش حجاب از سوي فرزندتان مي تواند علل گوناگوني داشته باشد:
1. عدم آگاهي: آيا او را به فلسفه حجاب آشنا ساخته ايد؟ شايد به ارزش پوشش اسلامي پي نبرده است.(ر.ک: ص 78).
2. سرکشي و لجبازي: شايد او را به زور و با اهرم فشار به حجاب واداشته ايد و بدين سبب، به موضع لج و مقاومت شديد رواني کشيده شده است.
3. انتقامجويي: چون فرزندتان مي داند که بسيار علاقه داريد او نيز همچون شما با حجاب باشد، و احتمال دارد به خواسته هاي منطقي او بي توجهي کرده باشيد، از اين طريق انتقام مي گيرد؛ بنابراين، بدون اين که بفهمد انگيزه شما چيست، خواسته هايش را برآوريد.
4. عقده حقارت: گاهي دليل بي توجهي دختر به پوشش اسلامي بدين جهت است که شخصيت او گرامي داشته نشده و از اين طريق مي خواهد کمبود شخصيتش را جبران کند؛ پس شخصيت او را گرامي بداريد.
5. جبران شکست: اگر در زندگي خود شکستي داشته است، زمينه هاي جبران آن را فراهم آوريد. در مواردي، بي حجابي براي جبران شکست است.
6. اشباع: تذکر پي در پي درباره حجاب، او را اشباع مي کند و از آن متنفر مي شود. اصل اشباع، روشي براي از بين بردن بدرفتاري است؛ براي مثال، شخص الکلي را وا مي دارند دائم شراب بنوشد تا به اشباع برسد و از شراب متنفر شود؛ وسواسي را وا مي دارند دائم خود را بشويد تا به اشباع برسد و از وسواس دست بردارد؛ کودکي را که ناخن مي جود، به زور به ناخن جويدن وا مي دارند تا اشباع شود و ناخن جويدن را کنار بگذارد.
7. محيط ناسالم: محيط ناسالم( نزديکان يا همسالان بي حجاب) نيز در اين رفتار مؤثر است. به گونه اي غيرمستقيم، ارتباط او را با چنين نزديکان يا همسالاني قطع، و ارتباطش را با همسالان با حجاب بيشتر کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388